Ruokakuvauksen resepti
Valmistusaineet hyvään ruokakuvaan ja ruokaan. Halogeeni, vastavalo. |
Heti alussa pitää huomauttaa, että kun alan puhumaan valokuvauksesta,
etenkin ruokakuvaksesta niin taiteellinen silmäni on puuta. No, ehkei ihan umpipuuta
mutta varoitetaan lukijaa silti näiltä osin. Valokuvausta tosin olen
harrastanut yli 20 vuotta, joten aina kun puhutaan siitä mitä on konepellin
alla, olen omimmillani. caveat emptor.
Poiketen kaikesta muusta kuvauksesta, aivan kuten kaikki
muutkin kuvausaiheet, ruokakuvaus on oma lajinsa. Erityisen haastavaa on se,
että ruokakuvaus on tänään erittäin korkeatasoista. Katselin juuri vanhoja
ruokakuvia 90-luvulta ja päällimmäinen tunne oli huvittuneisuus – eivät ne
huonoja olleet, mutta tänään asiat tehdään kaikilta osin niiin paljon paremmin.
Vaivattomaksi ruokakuvauksen tekee taas se, että kamerakalustolta se ei paljoa
vaadi. iPhone ei ehkä ihan kaikkeen riitä, mutta järjestelmäkamera mallia
hinnat alkaen on täysin riittävä kapistus maittaviin ruokakuviin.
Jos oletetaan, että olet saanut aikaan syötävän
hyvännäköisen annoksen ja kaulallasi roikkuu järjestelmäkamera, niin kolme
tärkeintä asiaa kuvatessa ovat ensimmäiseksi valo, sen jälkeen tule valo ja
vasta viimeisenä valo. Me olemme kaikki ruokailun asiantuntijoita, lähes kaikki
meistä syövät joka päivä, toiset jopa useamman kerran päivässä. Tiedämme, miltä
ruoan tulee maistua, haistua ja näyttää. Nyt se vaan pitäisi ikuistaa kutsuvana
kameralle.
Monesti valokuvauksessa haetaan ”dramaattista” valaistusta, kuvata
tulisi siksi auringon nousun ja laskun aikaan jolloin valo on
dramaattisimmillaan. Tämä ei sitten pädekään ruokakuvauksessa (poikkeuksia toki
tähänkin on). Ruoka-annos näet haluaa pehmeää ja mahdollisimman laadukasta
valoa osakseen. Millaista se pehmeä ja laadukas valo sitten on?
Pehmeä valo on valoa ilman varjoja. Tieteellisesti se on
helposti määritelty: Mitä suurempi valaiseva objekti on verrattuna kohteeseen,
sen pehmeämpi valo. Tämä on helppo havainnollistaa. Aurinkoisena päivänä valaiseva
kohde on pieni pallukka taivaalla, jolloin valo on ”kovaa” ja varjot selkeitä.
Pilvisenä päivänä auringonvalo tasoittuu pilvissä ja koko taivaankasi on
valaiseva objekti, jolloin valo on pehmeää ilman varjoja, samasta syystä
valokuvauksessa salama heijastetaan usein katon kautta.
Valon laatu on taas hieman monimutkaisempi tarina. Kameroilla
ei ole aivoja (ainakaan vielä), joten kamera näkee valon eri tavalla kuin
ihminen. Ihminen näkee mustikan sinisenä valossa kuin valossa. Kamera taas
näkee mustikan sen värisenä mitä se oikeasti on. Mustikalla kun ei ole oikeaa
väriä, mustikka heijastaa tiettyjä valon aallonpituuksia sen mukaan mitä sille
syötetään. Katuvalaistuksessa mustikka ei todellakaan ole sininen, koska
natriumlamput eivät sinistä säteile. Ihminen näkee sen silti sinisennä, koska
aivot tietävät, että se on sininen. Kamera ei tätä tiedä.
Koska kamerat eivät ymmärrä väreistä mitään, niin niille
pitää syöttää laadukasta valoa. Laadukas valo kattaa koko ihmissilmän
aallonpituuden infrapunasta ultraviolettisäteilyyn. Auringon tuottama valo on
kaikkein täydellisintä valoa, Koko näkyvä spektri toistuu täydellisenä ja
hieman ylikin (itsensä auringossa polttaneet tämän tietävät) ja värilämpötila auringonpaisteessa
on juurikin se päivänvalo n. 5500K. Edellä mainituista syistä moni ruokakuvaaja haluaa kuvata
annokset nimenomaan päivänvalossa. Jos annos on ikkunan vierellä kuvattavana,
niin ikkuna silloin koko laajuudeltaan toimii valonlähteenä. Sen kummempaa
studiosettiä ei ruokakuvaus vaadi. Ongelmia saattaa toki syntyä, jos haluaa
kuvata syyskuun ja maaliskuun välisenä aikana jolloin päivänvalo on pelkkä
utuinen haave. Jonkinlainen studio pitäisi silloin saada aikaan.
Salamien avulla saisi helposti tehtyä himmelin, jolla
ruokakuvaus onnistuu. Minä en valitettavasti omista yhtäkään salamaa, joten salamakuvausohjeet
saatte lukea jostain muualta. Minun studioni on edullinen ja kaikki tarvittava
löytyy Biltemasta.
Studiovalo |
Valonlähteenä toimii noin 15 € maksava 500w halogeenirakennuslamppu.
Tällainen lamppu antaa valoa riittävästi ja mikä parasta niin valon laatu on
täydellistä. Halogeenilamppu on ns. mustan kappaleen säteilijä. Tämä tarkoittaa
sitä, että se tuottaa valoa hehkuvaksi kuumentamalla. Jos hehkuvaksi
kuumennetun kappaleen säteilemä valo hajotetaan spektriksi, saadaan jatkuva
spektri, joka sisältää kaikkia aallonpituuksia. Nykyään yleisten loisteputki-
tai led valojen tekniikka on erilainen, energiatehokkuudeltaan ne ovat toki
paljon parempia, mutta valon spektri on hyvin rikkonainen. Korostan myös, että
valaisimen tuottamalla värilämpötilalla ei ole mitään tekemistä valon laadun
kanssa. Värilämpötila ei kerro mitään valonlähteen kyvystä toistaa värejä. Halogeeni tuottama valo on ”keltaista”, mutta
valkotasapainoa korjaamalla voidaan helposti saada se päivänvalon väriseksi.
Jos valaisimena käytetään loisteputki- tai led lamppuja,
niin riskinä on, että ne toistavat värien sävyt väärin. Ruokakuvauksessa tällä
on tärkeä merkitys, koska jos ruoka on väärän väristä, se olekaan enää yhtään
houkuttelevan näköinen. Kyse saattaa olla aivan huomaamattomasta värisävystä,
mutta silti ratkaisevasta.
Tässä esimerkki jossa olen kuvannut neodynium-lasia
loisteputken (rikkonainen valo) ja halogeenilampun (jatkuva spektri) alla. Lasi
on aivan erivärinen riippuen valaistuksesta.
Halogeeni vasemmalla ja loisteputki oikealla. Värisävyjen eron näkee pimeässäkin. |
Tässä taas esimerkki sushi-annoksesta joka on ensimmäisessä kuvassa kuvattu pokkarikameralla ja suoralla salamalla kun taas toinen
järjestelmäkameralla ja pehmeällä valolla (vai menikö se juuri toistenpäin?). Lukijalle jää päätettäväksi, että
kumpi on onnistuneempi.
Kamera: Sony NEX-5N Linssi: Pentax SMC Takumar 50mm F:1.4 vm. 1972 1/200s/F 1.4 iso 100 |
Pokkari ja suora salama |
Järjestelmäkameran etuna on lisäksi se, että valitsemalla polttoväliltään
sopiva valovoimainen objektiivivi, niin syvätervävys saadaan minimoitua jolloin
katsojan fokus saadaan kiinnitettyä oikeaan juuri oikeaan kohtaan.
Tämä oli nopea kirjoitus jolla raapaistiin pintaa. Kirjoitan
jatkossa yksityiskohtaisemmin eri osa-alueista.
Kahvipapuja. Pehmeä luonnonvalo |
Nokkoskeitto. Suora auringonvalo |
Kommentit
Lähetä kommentti