Ruokakuvaus inside the box
Ruokakuvauksen
taso se vain nousee viikosta toiseen. Tästä saamme kiittää paitsi tekniikan
kehittymistä, niin myös alati kasvavaa ruokabloggarien määrää. Ennen ruokakuvat
olivat ammattikuvaajien tekosia, nyt tasokkaita kuvia löytyy lähes joka
blogista ja julkaisusta. Päivän trendinä on kikkailemattomuus, tai ainakin pyrkimys
siihen. Ammattikuvaussessiossa ruokia ei valmisteta syötäväksi, vaan
kuvattavaksi jolloin tällaiset moottoriöljy, partavaahto, hiuslakka ym. kikat
ovat ihan perusteltuja, ruoka saadaan pysymään herkullisen näköisenä pitempään.
Ruokabloggarit useimmiten syövät sen minkä kuvaavat ja siitä johtuen kuvatessa
on jumalaton härdelli päällä, ettei ruoka ehdi jäähtyä. Kikkailusta sen verran, että tunnustan, sortuneeni ainakin ”tamponikikkaan”, eli kostutetaan tuppo pumpulia, kuumennetaan se
mikrossa ja laitetaan lautasen tai kahvikupin taakse höyryämään. Toimii eikä
pilaa ruokaa. Koska kuvattu ruoka syödään, niin ainakin teoriassa kuvista tulee
autenttisen oloisia, syömme sen itsekin. Partavaahtoa ei tarvita.
![]() |
Puulaatikko, salama ja heijastin. Päävalo oikealla, heijastin vasemmalla. Valaiseva pinta on suuri ja valo on näin pehmeää. Muuta ei tarvita. |
![]() |
Värireferenssillä saadaan värit ja valkotasapaino kohdilleen, näin tomaatit eivät näytä mustikoilta |
Valaistus
kuvauksessa on se kaikkein tärkein. Luonnonvalo on verraton, jos sitä vain on
saatavilla. Luonnonvaloa voi sitten ohjata heijastimilla. Luonnonvalon etuna on
myös se, että studion pystyttäminen on helppoa ja nopeaa. Ellei luonnonvaloa ole
saatavilla, käytän salamaa tai 500 watin rakennuslamppua. Rakennuslamppu
kuumenee julmetusti ja valon määrä on tehoista huolimatta vaatimatonta salamaan
tai päivänvaloon verrattuna. Salaman huono puoli on taas se, että valmista
kuvaa ei pysty simuloimaan valmiiksi, salamalla kuvattaessa setti pitää olla
valmiiksi suunniteltu.
Värien
luonnollinen toisto ruokakuvissa on erittäin tärkeää, me kaikki tiedämme minkä
värisenä ruoan tulee toistua ja pienetkin vääristymät sävyissä tekevät siitä vähemmän
houkuttelevaa. Kuvaan aina raakakuvina (RAW) ja olen kalibroinut kameran
käytettyyn valaistukseen. Tämä on ihan oma tieteenalansa…
![]() |
Tässä päävalo tulee ylä-oikealta. Valon suunnalla saadaan huomio kiinnittymään lasipurkkiin. Valokuva luetaan pimeästä valoisaan ja on perusteltua käyttää samaa suuntaa kuten lukiessa tekstiä. |
![]() |
Vinjetointia (nurkkien pimennys) käyttämällä keskitetään huomio kohteeseen. |
Trendinä on, että
ruoka kuvataan rustiikkisessa ympäristössä. Neukkukuutiosta kun sellaista ”rustiikkista
ympäristöä” ei löydy, niin pitää soveltaa. Oma ukkini oli aito pienviljelijä ja
olenkin löytänyt perintönä kaikenlaisia puulaatikoita jotka sopivat mainiosti
lavastukseen. Yksinkertainen valaistus on riittävä lähes kaikkeen kuvaukseen.
Valonlähde + heijastin on usein ihan riittävä. Kannattaa itse kokeilla miten
päin ne sijoittaa, jotta ruoka on edullisessa valossa.
Kommentit
Lähetä kommentti