Miksei tällaista ole Suomessa?






Miksei tällaista ole Suomessa? – ei olekaan. Stockmannin ässäketjulle myymä Herkku uudisti ilmeensä hiljattain. Inspiraatiota on kuulemma haettu suurkaupunkien kauppahalleista, katuruoasta ja uusimmista ruokatrendeistä. Ensi kokemuksen perusteella kovinkaan kaukaa ja suurella innolla ei inspiraatiota kuitenkaan ole menty hakemaan. Verkkokalvoille piirtyy enemmänkin pimpattu S-market kuin jokin Mercat de la Barceloneta.

Suomalainen ruokakauppa keulii muka laajalla valikoimalla, on 30, 40, 50 tuhatta artikkelia hyllyssä joista sitten valita. Suurin osa on pitkällä myyntiajoilla siunattua pientä purkkia ja purnukkaa, joita kukaan ei tarvitse. Tämä on varmasti näyttänyt hyvältä strategialta S-ryhmän talousosaston exceleissä. Ei tule sitä hävikkiä. Ruokakauppojen hyvyys kuitenkin punnitaan palvelutiskien laadulla. Siinä ei Sherkku mitalisijoille pääse.



40 € lohimakkarat paraatipaikalla. Njam.


Mikä kuva ei kuulu joukkoon? No tämä. Kuva on Oviedon kauppahallista Espanjassa.


Tarkastellaan kalatiskiä. Lauantain parhaaseen kauppa-aikaan tiskissä on jäiden seassa muutamaa sorttia kalaa, joista suurin osa valmiiksi fileerattua ja leikattua. Mitä helvetin ideaa on pitää valmiiksi fileerattua kalaa tiskissä? Palvetiskillä palvellaan ja leikataan kala siihen muotoon kuin asiakas sen haluaa. Se on sen palvelutiskin idea. Suomessa palvelutiskillä halutaan antaa jonkinlainen vaikutelma tuoreudesta, muuta en keksi. En ostanut tiiliskiven muotoon leikattua lohta 40 € kilohintaan.

Lihatiskiltä sai paistia, coteeta ja fileetä ja tietenkin jauhelihaa. Karitsankare oli nostettu kruununjalokiveksi. Ranskassa ruho leikataan 30 eri osaan, sen lisäksi vielä sisäelimet. Naudanlihan syöminen ei tänä päivänä ole trendikästä, mutta jos sitä pitä syödä, niin vähän huolellisemmin sen voisi kaupan hyllylle tuoda. Sherkun lihatiskin valikoima oli täsmälleen sama kuin missä tahansa marketissa.

Se mitä löytyi paljon, oli erilaisia eineksiin verrattavissa olevia ruoka-annoksia hurjaan hintaan, joita ei tarvitse kuin lämmittää. Ilmeisesti Helsinki on täynnä uusavuttomia hipstereitä? Hyllymetreittäin oli myös sitä samaa hunajamarinoitua broileria tusinalta eri tuottajalta, ihan niin kuin Smarketissa yleensä. Muutama pakastettu Wagyu-burgeri pihvi ponnettomaan pahvipakettiin pakattuna ei nyt tällä kertaa herättänyt ostamisen halua. Odotin enemmän.

Stockmannin kruununjalokivi. Herkulliset keltaiset broileripaketit huutavat tulevansa ostetuiksi premium-hintaan. Kenen valopään idea oli muuten sijoittaa paketit niin, että niistä näkyy ainoastaan kyljet?

Tässä vinkki S-ryhmän pukuhenkilöille: Ennen kuin maksatte ulos tämän vuoden bonarit, niin lähtekää porukassa vaika firman rahoilla Berliiniin. Berliinissä etsikää sellainen paikka kuin KaDeWe (Kaufhaus des Westens, Tauentzienstraße 21-24, 10789 Berlin, Saksa). Tutkikaa, ihmetelkää ja kuvatkaa miltä näyttää sellainen ruokakauppa mitä ei Suomessa ole, edelleenkään.

Kommentit

Suositut tekstit