Sony A7 Pieni kinokennon järjestelmäkamera
Digikameroiden tulon myötä kameroissa tapahtui myös jotain
muuta erikoista – niiden koko kasvoi. Teknisessä mielessä tämä on outoa, koska
olisi luullut tapahtuvan juuri päinvastoin. Digikameroiden kun ei tarvitse
mahduttaa sisälleen filmiä ja sen siirtämiseen tarvittavaa siirtokoneistoa.
Suurin syy tähän lienee se perinteinen – kalliita kameroita ostavat keski-ikäiset
miehet ja keski-ikäisten miesten mielestä kaluston pitää näyttää siltä, että
homma on hallussa.
Canon 1D ja Sonyn A7 kokovertailussa. Kumman sinä ottaisi mukaan? Lähde: http://camerasize.com/ |
Sony NEX oli tähän miellyttävä poikkeus joka tarjosi
järjestelmäkameran ominaisuudet pienessä paketissa. Vaikka NEX on teknisessä
mielessä täydellinen järjestelmäkamera, niin sen käyttölogiikka on kuitenkin suunnattu
pokkarikuvaajalle. Nyt Sonylta on tullut kaksi pienikokoista kinokoon kennolla
ja loistavalla sähköisellä etsimellä varustettua peilitöntä järjestelmäkameraa.
Tämähän oli minulle pakko-ostos. Valintani oli 24 Mp kennolla varustettu A7.
Kinokoon kenno
”Oikeassa” kamerassa on kinokoon kenno, eli kenno on samankokoinen
kuin perinteinen 135-filmiruutu. Kenno on aina ollut kameran arvokkain osa ja
säästösyistä digikameroissa on käytetty/käytettään pienempiä kennoja. Suurempi
kenno vangitsee enemmän valoa, joten sen ominaisuudet ovat aina pienempää
paremmat. Kuvaajille, jotka kuvaavat paljon vanhemmille filmikameroille
tehdyillä objektiiveilla on kinokoon kenno ehdoton, koska objektiivien
polttoväli on silloin oikea. Ainoa, etu jonka pienempi kenno tarjoaa, että se
mahdollistaa pienempikokoiset objektiivit.
Sähköinen etsin
Sonyssa on loistava sähköinen etsin. Sähköinen etsin näyttää
jo kuvaustilanteessa kuinka valmis kuva valottuu. Sonyn sähköinen etsin
mahdollistaa myös erittäin tarkan manuaalitarkennuksen: Etsinkuvan voi suurentaa
kuvaustilanteessa ja siinä on ns. focus-peaking toiminto. Focus-peaking
korostaa kohdetta halutulla värillä silloin kun tarkennus on kohdillaan.
Kontrastitarkennus
Peilittömissä kameroissa käytetään kontrastitarkennusta
automaattitarkennukseen, peilillisissä järjestelmäkameroissa taas
vaihetarkennusta. Kontrastitarkennuksen etuna on, että se on toimiessaan
ehdottoman tarkka. Kontrastitarkennuksen haittapuolia ovat hitaus ja huono
toiminta hämärässä. Tarkennuksen nopeus ja varmatoimisuus ovat vielä kaukana
parhaista peilikameroista. Sonyn A7 mallissa tosin on vaihetarkennukseen
perustuvia pikseleitä kennossa, mutta niiden hyötö on ainakin toistaiseksi
jäänyt hämärään. Eli mikään action-kamera tämä ei ole.
Kuvanlaatu
Sonyn valmistamia kennoja käytetään paitsi Sonyn omissa
kameroissa, niin ainakin Nikon ja Pentax käyttävät niitä myös laajalti
kameroissaan. DxOmark joka testaa kennojen suorituskykyä, niin 9 kymmenestä
parhaasta kennosta ovat Sonyn valmistamia. Teoria on teoriaa, kuinkas
käytännössä? Omien havaintojeni mukaan täydenkoon kennot tarjoavat täyden koon
kuvanlaadun, pienemmät kennot taas pienempien kennojen kuvanlaadun. Erot tietyn
kennokoon sisällä ovat paljon pienempiä kuin erikokoisten kennojen vertaaminen
keskenään.
Se mikä näissä Sonyn valmistamissa kennoissa on
poikkeuksellista, niin dynamiikka, eli kirkkaimman ja tummimman yksityiskohdan
ero samalla valotuksella. Tuntuu, että kameralla voi valottaa vaikka kuinka
yli- tai ali, niin silti kuvan saa säädettyä hyväksi. Samalla on myös
mahdollista tehdä hyvänäköinen HDR (high dynamic range) valokuva yhdellä valotuksella.
Tätä en Canon 5D Mark kakkosella saa mitenkään aikaiseksi.
Hämäräkuvausominaisuudet ovat myös testien mukaan
loistavalla tasolla, mutta käytännön hyödyt ovat melko teoreettisia. Vertasin
Sony A7 otettua kuvaa Canonin 5D Mark II:seen
Vasemmalla Canon 5D Mark II / oikealla Sony A7 ISO 6400 1/30s |
Raakakuvat ovat otettu samalla objektiivilla herkkyydellä ISO 6400 ja valotusajalla 1/30s. Kropattu keskeltä samankokoiseksi Lightroomissa ja värikohinaa vähennetty molemmista hiukan. Värikohinan ohjelmallinen poisto on nykyisissä kuvankäsittelyohjelmissa niin helppoa ja täydellistä, että värikohinan määrällä ei juuri ole vaikutusta. Vasen puoli Canon ja oikea Sony. Kyllä, Sonyssa on ehkä hieman vähemmän kohinaa jos oikein pinnistää mutta käytännön eroa ei juuri ole, etenkin kun ottaa huomioon, että kuvia on vielä rajattu paljon.
Muissa kuvaustilanteissa saan tällä kameralla ihan yhtä
hyviä tai huonoja kuvia kuin muillakin järjestelmäkameroilla, mutta helpommin. Loistava
sähköinen etsin, kameran päällä olevat valikkorullat jotka mahdollistavat
aukon, suljinajan ja herkkyyden nopeat säädöt tekevät kuvaamisesta todella jouhevaa
ainakin minun tarpeisiini. Teknisessä mielessä Sonyn A7 ei tarjoa mitään
sellaista mitä ei vielä olisi nähty, mutta se tarjoaa lähes kaiken pienessä
koossa. Pienikokoinen kamera tulee otettua helpommin matkaan ja paras kamera on
aina se joka on mukana.
Sony A7 –
OM Zuiko 28mm F/2
1/90 ISO 100 F 5.6 |
Sony A7 –
OM Zuiko 28mm F/2
1/20 ISO 1600 F 2.8 |
Sony A7 –
OM Zuiko 28mm F/2
1/8 ISO 1600 F 2.8 |
Kommentit
Lähetä kommentti