Uber, miksi ei.
Tällä kertaa ei
Neukkukuutiossa tehdä ruokaa (tai tehtiin, mutta ei kirjoiteta siitä). Nyt
tarkastellaan ajankohtaista ilmiötä nimeltä Uber. Uber on henkilöliikenteen
välityspalvelu, joka kilpailee suoraan perinteisten taksien kanssa. Ajoin itse
taksia monta vuotta, joten asia on lähellä sydäntäni ja ehkäpä minulla on aiheesta
järkevää sanottavaa keskimääräistä nettikommentoijaa enemmän(toivottavasti).
Henkilökuljetus
maksua vastaan on Suomessa tarkoin säädeltyä luvanvaraista toimintaa, joka
tekee Uberista osaltaan laittoman. Osaltaan siksi, että Uber välityspalveluna
ei ole mitenkään kielletty, mutta palvelun suorittajan tulee täyttää samat
velvoitteet kuin taksiautoilija/kuljettaja.
Ymmärrän hyvin
taksiautoilijoiden ärtymyksen Uberia kohtaan, pääseehän Uber tällä hetkellä
kuin koira veräjästä - niitä kun eivät sääntö-Suomen rasitteet koske. Jos
tilanne jatkuisi tällaisena, niin olisi se tietenkin kestämätön. Kysymys on
siis siitä, että onko nykyisen kaltainen tarkoin lailla säädelty
taksiliikennelaki (2.3.2007/217) lainkaan järkevä?
Lähes kaikki
perustelut Uberia vastaan lähtevät siltä pohjalta, että kehutaan kuinka hieno,
toimiva ja upea taksijärjestelmä meillä nyt on. Miksi lähteä sitä rikkomaan
kasvottoman markkinatalouden ehdoilla. Henkilöiden kuljetus paikasta A paikkaan
B on niin monimutkaista toimintaa, ettei sitä kerta kaikkiaan voi jättää
markkinavoimien armoille. Totuus
kuitenkin on, että sokea Reettakin näkee, että Uberin malli on paljon
toimivampi ja kehittyneempi kuin nykyinen järjestelmä. Tietenkin se on sitä,
missään ei ole vielä vastaan tullut tilannetta, jossa monopoli innovoisi
paremmin kuin vapaa kilpailu. Uberin joustava hinnoittelu, maksuliikenne,
kuljettajien ja asiakkaiden arviointi jne. ovat kerrassaan nerokkaita. Tietenkin
ymmärrän taksiautoilijoiden marinan – he pyrkivät kaikin keinoin säilyttämään
status quo:n, niin me kaikki.
Käyn läpi
muutamia kestoperusteluja joita käytetään Uberia vastaan:
-Katsokaa miten
taksien kävi Ruotsissa, kun ne vapautettiin; hinnat nousivat ja palvelu
heikkeni.
Alussa varmaan
niin olikin, mutta tällä hetkellä muutamat suuret taksiyhtiöt hoitavat
valtaosan taksiliikenteestä ja palvelu on hyvää, tilausjärjestelmät
nykyaikaisia ja mikä tärkeintä – hinnat ovat usein edullisempia kuin Suomessa.
Arlandan lentokentältä pääsee keskustaan alle 400 kruunulla.
-Jos liikenne
vapautetaan, niin syrjäseuduille ei riitä takseja
Tässä menee
puurot ja vellit sekaisin. Taksilaissa tosiaan on pykälä joka velvoittaa
harjoittamaan taksiliikennettä ja päivystämään. Pitää kuitenkin muistaa, ettei
taksiliikenne ole yleishyödyllistä toimintaa. Ellei syrjäseudulle saada
taksilupia täytettyä, ei niitä sinne kunnan/valtion toimesta myöskään tuoteta.
Taksi on ihan niin kuin mikä muu tahansa voittoa tekevä yritys. Ei ole mitään
järkeä liikennöidä syrjäseudulla, jos sille ei ole kysyntää joka mahdollistaa
liiketoiminnan. Jos kysyntää on, toimii siellä myös Uber.
-Taksi on
turvallinen, kuljettajien rikosrekisterit yms. tarkastetaan.
Tämä nyt on
kaikkein hölmöin perustelu. Väitän, että Uberin malli jossa kuljettajat ja
asiakkaat pisteytetään, on aukottomampi kuin joku nuhteettomuuden tarkastelu,
se on sitä asiakkaalle sekä kuljettajalle. Juuri tätä kirjoittaessa saa lukea
uutisista taksinkuljettajan hölmöilyistä. Ei Uber missään nimessä poista
kaikkia ongelmia, mutta missään nimessä Uberin salliminen ei ole
turvallisuuskysymys. Samalla logiikalla hierojien taustat pitäisi tarkistaa ja
laittaa luvalle.
-Uber on
halvempi, koska he eivät maksa veroja tai täytä muita velvoitteita.
Tässä on totuutta
toinen puoli. Uber-kuljettajat eivät voi tilittää tuloistaan veroja siitä
samasta syytä kuin miksi huumekauppiaat tai sutenööritkään eivät pysty, vaikka niin
haluaisivat. Uber-kuljettajat eivät maksa yhtä kovia vakuutusmaksuja kuin
taksiautoilijat, pitäisikö heidän – sitä en osaa sanoa. Taas toisaalta
Uber-autoilija ei saa verohelpotuksia auton hankintaan.
Se mikä monelta
tässä unohtuu, ovat hinnat asiakkaan näkökulmasta. Laillinen Uber ei
varmastikaan tulisi halvemmaksi kuin nykyinen taksi. Uberin välityshinnat (20%)
ovat todella kovat. Tähän alvit, tellit, lellit, pellit ym. päälle, niin
mistään halpaliikenteestä ei tarvitse puhua, sääntö-Suomi kyllä korjaa omansa.
Uberin etu on tietenkin vapaa hinnoittelu joka joustaa paikkakunnan ja kysynnän
mukaan. Hiljaiseen aikaan se voisi olla paljonkin halvempi kuin taksi, mutta vappuna,
jouluna ja uutenavuotena taas huomattavasti kalliimpi, ihan kuin lentoliikenne
tai hotellit, miksi taksien pitäisi toimia toisin?
Kommentit
Lähetä kommentti