Aistinvaraisen arvioinnin mielenkiintoinen maailma - kaikki ei ole sitä miltä maistuu
Olen yrittänyt
jonkin verran perehtyä aistinvaraiseen arviointiin, jopa ihan työnikin puolesta.
Aistinvarainen arviointi on mielenkiintoista, se on yhdistelmä tiedettä,
psykologiaa, sosiologiaa ja tilastotiedettä. Evoluutio ei valitettavasti ole
muokannut ihmisen aisteja viinihipstereiden tarpeita silmällä pitäen. Aistit
ovat muovautuneet lajin selviytymiseen eri tilanteissa. Ihmisen aistit ovat
periaatteessa hyvin tarkat instrumentit mutta niiltä puuttuu täysin kyky ”näytteiden
talteenottoon”. Jos vertaat kahta ulkomuodoltaan identtistä ja hiukan eripanoista
esinettä, niin pystyt melko tarkasti arvioimaan, että kumpi niistä on painavampi,
mutta jos saat seuraavana päivänä toisen taas kokeiltavaksi, niin on lähes
mahdotonta sanoa kumpi on kyseessä; kevyempi vai painavempi esine. Sama koskee
myös esim. äänen kovuutta, värien sävyjä, makuja jne. Vertailu keskenään on
melko helppoa, mutta muistikuvaa aistimuksista ei saa talteen. Kaikki
aistimukset eivät tässä ole kuitenkaan tasa-arvoisia: Ihmiset pystyvät
muistamaan hyvinkin tarkasti esimerkiksi sävelkorkeuden, näin pystymme
tunnistamaan muut ihmiset äänen perusteella. Hajut jättävät hyvin vahvan
muistikuvan mieleemme, tällä on varmaan myös jokin evolutiivinen ”tarkoitus”
yhteisön kannalta.
Maku ja haju,
joita aistinvaraisessa arvioinnissa käytetään eniten, ovat valitettavasti ne
kaikkein epätarkimmat aistit. Me emme tarvitse makua oikeastaan muuhun kuin
arvioimaan, että onko ruoka pilaantunutta tai myrkyllistä. Makuaisti soveltuu
huonosti vuosikerta-sampanjoiden objektiiviseen arviointiin. Aistinvaraista arviointia
on tähän silti pakko käyttää, koska millään laitteella ei viinin laatua pystytä
muuten mittaamaan ja koska se on juotavakasi tarkoitettu, maulla pitää pärjätä.
Oikein tehdyssä aistinvaraisessa arvioinnissa nämä aistien puutteet ovat otettu
huomioon ja saadaan luotua tilastollinen invarianssi.
Aistit ovat hyvin
helposti johdettavissa harhaan. Jokainen on kokeillut, tai ainakin kuullut
tilanteista joissa sokkotestissä ei valkoviiniä osata erottaa punaviinistä.
Kaiutinkuuntelutestissä olen kuullut, kuinka stereokuvaa kehutaan avaraksi,
vaikka vahvistin oli kytketty mono-tilaan. Esimerkkejä riittää. Kyse ei ole
siitä, että testaajat ovat ”puukorvia” tai, että aistit olisivat ruosteessa.
Lopullinen aistimus luodaan vasta aivoissa ja tuomio siitä, että onko jokin
viini hyvää vai ei, muotoutuu ihan jostain muusta kuin viinin mausta, ellei se
viini nyt ole aivan pilalla.
Oletetaan, että
sinut viedään jonnekin laadukkaalle samppanjatilalle kauniin kuulaana
syyspäivänä. Tilalla kerrotaan kyseisen samppanjan historiasta, rypäleiden
viljelyksestä, terroirista ja muista menetelmistä. Kierretään tilaa ja kellareita,
hypistellään maata sormien välissä ja sitten lopulta ennen ruokailua otetaan
kellarin perältä pölyisestä hyllystä hieno vuosikertasampanja ja kaadetaan
hienoon lasiin. Tunnelma on juhlava ja samppanja on jumalaista. Tässä vaiheessa
on aivan yhdentekevää, vaikka lasiin kaadettaisiin salaa Tescon halpiskuoharia.
Makuaistimus tulee jostain ihan muusta kuin siitä mitä lasissa lopulta on.
Tässä vaiheessa
jotkut älähtävät, ettei se nyt ihan niin ole. Kyllä se on, mutta tulee muistaa,
että aistiarvio tässä tilanteessa on silti todellinen, eikä tämän seikan
tiedostaminen vähennä sitä lainkaan. Tästä syystä en liiammin perusta viinien sokkomaisteluista,
koska se vie osan nautinnosta pois. Etenkin silloin, jos mukaan ujutetaan jokin
Gato Negro helmien sekaan joka tietenkin uppoaa raatiin kuin väärä raha. Kun
ostamme pullollisen Krugin Grande Cuvéeta ja avaamme sen juhlallisin menoin,
niin me emme osta sitä, mitä pullossa on, me ostamme sen tarinan, hinta on
pääsylippu aistielämykseen.
![]() |
Lehmann Glass Grand Champagne |
![]() |
Lehmann Glass Grand Champagne |
Samppanja on täydellinen
tarina. Sitä tuotetaan vain pienellä alueella Ranskan pohjoisosassa, menetelmät
sen valmistamiseen ovat tarkat. Em. syistä tuotantomäärät ovat pieniä ja hinta
sen mukainen. Sampanjan aromit ovat mietoja ja hiilidioksidi peittää alleen
paljon.
Pääsin
maistelemaan Grand Champagne Helsinki tapahtumassa Essi Avellanin valitsemia
sampanjoita, joita ei tavallinen kuolevainen lasiinsa saa. Tilaisuus oli hyvin
tehty, maisteltiin viittä eri sampanjaa parhaista mahdollisista laseista ja joka samppanjalle kerrottiin tarina. Paras tarina mielestäni oli
Duval-Leroyn Femme De Champagne, sen maku oli myös tarinaa myötäilevä,
jumalainen.
![]() |
Pullo ja sen henki |
Kommentit
Lähetä kommentti