Korvaamaton toimitusjohtaja

Amerikkalainen autoteollisuus on kriisissä. Kaikki kolme suurta autojättiä (Chrysler, Ford, GM) ovat konkurssin partaalla. Maailmanlaajuinen ylituotanto, olematon tuotekehitys, omistajien lyhytnäköinen voitontavoittelu yhdistettynä käsillä olevaan talouskriisiin on vihdoin tuottanut hedelmää. Koska voitot kapitalisoidaan ja tappiot sosialisoidaan, niin kyseisten autoyhtiöiden pomot lensivät Capitol Hilliin kerjäämään veronmaksajien rahoja, jotta voisivat jatkossakin valmistaa autoja ilman optioita syöviä tuotekehityspaineita.

Tällaisten autotehtaiden pomoilta ei tietenkään voida odottaa juuri minkäänlaista tilannetajua, mutta kun kaverit saapuivat (kaikki) Detroitista omilla yksityiskoneillaan kääntyi tilanne farssiksi.  Tätä perusteltiin yhtiöiden normaalikäytäntönä turvallisuussyistä. Siis turvallisuussyistä!?

GM:n Rick Wagonerin palkka nousi vuodesta 2006 vuoteen 2007 9 miljoonasta 15 miljoonaan dollariin samaan aikaan kun yhtiö tekee jättitappiot.  Ja kaveria lennätetään ympäriinsä yksityiskoneella turvallisuussyistä! Pakko on kysyä, että mitä ja ketä tässä suojellaan? Jos Wagonerin jetti rämähtää maissipellolle, niin mitä sitten tapahtuu? Yhtiö menee kriisiin kun sitä voitosta voittoon luotsannut johtaja on poissa?  Olen valmis ottamaan vastaan GM:n toimitusjohtajan paikan tässä ja heti. Puolella palkalla. En vaadi yksityiskonetta. AA:n ensimmäinen luokka kelpaa minulle hyvin. Jos Wagoner saa kiskan Chapter 11-tilaan 15 miljoonan vuosipalkalla, niin siihen kykenen minäkin.

Toimitusjohtajat kerjuulla

Kommentit

Suositut tekstit